Рекомендації щодо законопроекту, внесеному у зв’язку з прийняттям Закону України «Про всеукраїнський референдум»

Рекомендації щодо законопроекту, внесеному у зв’язку з прийняттям Закону України «Про всеукраїнський референдум»

Експерти Центру підготували пропозиції до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України у зв’язку з прийняттям Закону України “Про всеукраїнський референдум”»(реєстр. № 5875 від 30.08.2021)

Цей законопроект підготовлено Міністерством юстиції України та ініційовано Кабінетом Міністрів України. Ним пропонується внести зміни до двох законів – «Про політичні партії в Україні» та «Про Державний реєстр виборців».

Основні пропозиції експертів полягають у такому:

  •  із Законом України «Про всеукраїнський референдум» слід узгодити не лише Закони України «Про політичні партії в Україні» та «Про Державний реєстр виборців», а й низку інших законодавчих актів, зокрема, низку статей Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення.
  • прибрати можливість політичних партій брати участь у виборах «до інших органів державної влади», окрім участі у виборах Президента України, виборів до Верховної Ради України, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб
  • перетворити імперативний припис, що зобов’язує партії утворювати фонд агітації щодо ініціативи проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, фонд всеукраїнського референдуму на диспозитивний;
  • уповноважити Центральну виборчу комісію на здійснення державного контролю за додержанням політичними партіями встановленого порядку участі у процесі ініціювання та проведення референдуму.
  • усунути деякі редакційні і граматичні недоречності.
  • послуговуватись лише терміном «виборчий бюлетень» замість паралельного використання двох – «виборчий бюлетень» та «бюлетень для голосування».
  • чітко визначати повноваження органів ведення Державного реєстру виборців та Центральної виборчої комісії як розпорядника Державного реєстру виборців щодо складання та уточнення списків виборців, залишивши лише відсильні норми стосовно деталізованих процедур відповідно до Виборчого кодексу України та Закону України «Про всеукраїнський референдум».

Експерти вважають аналізований законопроект потребує істотного доопрацювання як щодо змістовного наповнення в частині, що стосується двох законів, внесення змін до яких є його метою, так і щодо юридичної техніки.

Законопроект не може вважатися терміновим з огляду на діючий режим воєнного стану, під час якого не можуть проводитися жодні вибори чи референдуми. Враховуючи положення частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, вважаємо за доцільне аналізований законопроект повернути на доопрацювання суб’єкту законодавчої ініціативи відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.

Наведені вище рекомендації направлено до Верховної Ради України.

Проєкт: