Пропозиції до законопроєкту щодо влаштування та перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя під час періоду дії воєнного стану

Пропозиції до законопроєкту щодо влаштування та перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя під час періоду дії воєнного стану

Експерти Центру підготували пропозиції до проєкту Закону України «Про внесення змін до Прикінцевих положень Сімейного кодексу України (щодо окремих питань влаштування та перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя під час періоду дії воєнного стану)» (реєстраційний № 7443 від 08 червня 2022 р.)

На думку експертів, встановлення у Законі можливості на період воєнного стану одночасного влаштування в сім’ю патронатних вихователів дітей, які не поєднані родинними зв’язками і ніколи разом не проживали, але не більше п’яти осіб, а також щодо продовження терміну перебування дитини у сім’ї патронатного вихователя до припинення чи скасування воєнного стану в цілому заслуговують на схвалення. Однак обраний викладені у законопроєкті зміни прикінцевих положень Сімейного кодексу України не є оптимальними, оскільки передбачають тимчасовий характер дії спеціальних правил – виключно у зв’язку із запровадженням правового режиму воєнного стану у зв’язку  із збройною агресією російської федерації, у той час як подібні правила у цілому відповідають найкращим інтересам дитини і в умовах надзвичайного стану, і в умовах воєнного стану, які потенційно можуть мати місце у майбутньому. Тому зміни доречно вносити не до Розділу VII «Прикінцеві положення» Сімейного кодексу України, а до статті 252 Сімейного кодексу України.

Пропозиція розробників законопроєкту регламентувати порядок дій патронатного вихователя який разом із дитиною перебуває за кордоном, у випадку, коли вихователь не погоджується на продовження строку дії патронату не потребує реалізації на рівні закону, оскільки відповідне питання вирішено на підзаконному рівні у спосіб, що не суперечить нормам Сімейного кодексу України.

Експерти також вважають, що необхідно внести зміни до ст. 28 Закону України «Про охорону дитинства», якими передбачити, що у разі переміщення дітей, зарахованих чи влаштованих на цілодобове перебування до закладів різних типів, форм власності та підпорядкування, влаштованих у сім’ю патронатних вихователів, керівники відповідних закладів, уповноважені ними працівники або інші особи, призначені органом опіки та піклування, патронатні вихователі є їх законними представниками  (крім повноважень щодо вчинення від імені та в інтересах дитини правочинів, пов’язаних із житловими та майновими правами, надання згоди на усиновлення та зміну громадянства дитини) до возз’єднання з сім’єю.

Лист із пропозиціями разом із порівняльною таблицею направлено до Верховної Ради України.

Проєкт: