Цифровізація судочинства: пропозиції до законодавства

Цифровізація судочинства: пропозиції до законодавства

На розгляді у Комітеті Верховної Ради України з питань правової політики перебуває проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язкової реєстрації та використання офіційних електронних адрес в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі представниками правничих професій, юридичними особами та фізичними особами-підприємцями (реєстраційний № 7574 від 21 липня 2022 р.), а також альтернативний до нього законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язкової реєстрації та використання офіційних електронних адрес в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі представниками правничих професій, юридичними особами та щодо особливостей судового провадження в умовах воєнного чи надзвичайного стану (реєстраційний № 7574-1 від 4 серпня 2022 р.).

Зазначені законопроекти розроблені для запровадження обов’язкової реєстрації та використання офіційних електронних адрес у Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі представниками правничих професій, юридичними особами та фізичними особами-підприємцями, а також визначення особливостей здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного часу, зокрема, можливості додаткового повідомлення учасників судового процесу про розгляд справи за допомогою всіх відомих засобів комунікації таких учасників (телефонограма, СМС повідомлення, електронна пошта, повідомлення у месенджерах тощо) та через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України, розширення сфери застосування письмового провадження у судах всіх юрисдикцій.

Експерти Центру повністю підтримують необхідність цифровізації судочинства та прийняття запропонованих законопроектами змін щодо обов’язкової реєстрації та використання офіційних електронних адрес у Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі. Такі законодавчі зміни є нагальними та дозволять більш швидко запровадити сучасне електронне діловодство.

Водночас, альтернативний законопроект також передбачає зміни для визначення особливостей здійснення судочинства в умовах воєнного стану, що є вкрай важливим для можливості ефективного відправлення судочинства в умовах війни.

Запровадження дієвих механізмів та визначення процесуальних особливостей здійснення судочинства під час війни визначить подальшу перспективу реальної здатності держави для забезпечення гарантій права особи на судовий захист, а також дотримання стандартів доступу особи до правосуддя в контексті вимог судової практики Європейського суду.

З огляду на зазначене, підтримуємо прийняття законопроекту із більш комплексним предметом правового регулювання, зокрема щодо запровадження обов’язкової реєстрації та використання офіційних електронних адрес у Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі представниками правничих професій, юридичними особами та фізичними особами-підприємцями, а також щодо визначення особливостей здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного часу.

Експерти подали до Верховної Ради України пропозиції до Господарського процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України, Цивільного процесуального кодексу України, щодо:

  1. окремих аспектів застосування письмового провадження у касаційній інстанції;
  2. розгляду апеляційних скарг на ухвали суду першої інстанції;
  3. подачі стороною клопотання про розгляд справи в режимі відеоконференції;
  4. можливості не зазначення в ухвалі про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі дати, часу і місця судового засідання під час дії воєнного чи надзвичайного стану;
  5. редакційного уточнення формулювання «(якщо заявник згідно із цим Кодексом зобов’язаний зареєструвати таку адресу в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі чи її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін процесуальними документами, або зареєстрував її в добровільному порядку)» тощо.
Проєкт: